"Paletta" program
Patakfalvi Attiláné 2010.06.28. 23:13
Alternatív művészeti és természeti nevelés a Kastélydombi Általános Iskola 1. osztályában
A gyermekek különbözősége miatt folyamatosan jelen van a legalább háromszintű differenciálás, a választhatóság. A lassúbb ütemben, az átlagos és gyors ütemben haladó tanulók egyaránt ugyanarról az ismeretről kapnak információt, feladatot, szintjüknek megfelelően, biztosítva ezáltal mindenki számára a sikert.
Az újfajta szemlélettel szeretnénk elérni, hogy a kisgyermek reálisan értékelje önmagát, jövőjét, természetben elfoglalt szerepét. Ezt a természetközpontú gondolkodást kívánja a különféle tevékenységformákkal kialakítani a program úgy, hogy közben szem előtt tartja a gyermekek különböző érdeklődését, fejlettségi szintjét, azt, hogy fő tevékenységformájuk a játék és a játékos ismeretszerzés.
A program heti témaváltással működik, melyet a napközis nevelő a délután folyamán mélyít, megerősít. A megszokott iskolai rendtől eltérően a tanórák nem kötöttek, a különféle tevékenységformákba ágyazott ismeretszerzés nem a 45 perces tanórai keretben történik.
A téma, a gyerekek befogadóképessége, érdeklődése határozza meg az aznapi ismeretelsajátítás idejét, tevékenységi formáját. A tanórán jelen van az irányított és a spontán játék egyaránt, mely megkönnyíti az óvoda és az iskola közti átmenetet. Minden nap 10.45-től 11.35-ig a délelőttös és a délutános nevelő együtt van jelen a foglalkozásokon, így az ellentétes műszakban lévő nevelőknek lehetőségük van megismerni az aznap elsajátított ismeretek mélységét, az esetleges lemaradásokat.
A nevelők szakmai információcseréje, a közös játék, a kötetlen beszélgetés, a nap összegzése hozzájárul az alapkészségek fejlesztéséhez, a helyes magatartási szokások kialakításához.
A programfal ismertetése
Programfal, amely betűvel és rajzzal a gyermek tudtára adja napi feladatait, az elérendő célokat, eszközöket; választási lehetőségeket, így a nap minden órájában, felnőtt és gyermek láthatja, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket örömteli tevékenységekkel, tettekkel, cselekedetekkel sikeresen el tudnak végezni.
PÉLDA A PROGRAMFALHOZ:
Téma: Ősz
Elsajátítandó ismeret:
· Matematika: A több - kevesebb fogalma
· Olvasás: A b - P megkülönböztetése, hangok keresése a szóban, tiszta hangoztatás
· Beszédtéma: Nagyszülők, pipázás
· Szókincsfejlesztés: dohány, pipa, termés, vén, babszem
· Játék: Mit visz a kis hajó "b"-bel, "p"-vel?
· Mozgásos játék: Lipem-lopom a szőlőt c. dalos játék
· Dal: A tokai szőlőhegyen c. dal
· Mondóka: Ipafai papnak fapipája van, ezért az ipafai fapipa, papi fapipa.
· Mese: Babszem Jankó
Tevékenységek:
a) termésből, babszemből képkészítés;
b) tépkedéssel őszi gyümölcs képének kirakosgatása, ragasztással;
c) pipa szárának (papírból készült) díszítése sormintával;
d) olyan képek válogatása, amelyek a nevében "p" vagy "b" hang van;
e) olyan tárgy rajzolása, amelynek kiejtéskor a nevében "p" vagy "b" hang van.
Zöldprogram: Nem dobom el a szemetet, vigyázok a tisztaságra.
Társas kapcsolat feladata: Egymás türelmes meghallgatása.
Prezentációk
A művészeti módszerek naponta jelen vannak a tanórákon és azokon kívül is. A művészeti és természeti nevelés együttes hatásaként új szemléletű, környezetét szerető, megbecsülő gyermek nevelése a cél. Teszi mindezt olyan érzelem gazdag megfogalmazással, közvetítéssel, mely képessé teszi a kisgyermeket közvetlen környezete, a természet szépségének, megbecsülésének átélésére.
A művészet és a valóság megismerésének iskolai formája, melyet a Paletta programban felkínálnak a nevelők, segítik tanítványaikat abban, hogy kialakuljon egyfajta érzékenység az élet szépségeinek, értékeinek felfedezéséhez. Akkor lesz eredményes a program, ha a gyermek egész személyiségét áthatja, felkelti érdeklődését környezete iránt. Ez a szemlélet nemcsak a természettudományos és humán tárgyakat szövi át, hanem a tanulók egész napját.
|