Képességfejlesztő program
Patakfalvi Attiláné 2010.06.30. 10:58
I. Befogadás, alkotás
II. Vizuálios Kommunikáció
III. Tárgy- és környezetkultúra
IV. Kifejezés - képzőművészet
V. Festészet, szobrászat, grfika
I. Befogadás - alkotás
- a vizuális nyelv elemeinek, pont, vonal, folt, szín megismerése és tudatos használata a képalkotásban
- a vizuális nyelv elemei (vonal, folt) kifejező szerepének felismertetése (képolvasással)
- vonalas jellegű előadásmód és a technika összefüggéseinek megláttatása
- a foltszerű előadásmód és a technika összefüggéseinek megláttatása
- színtapasztalatok gazdagítása
- színismeretek bővítése,
- színérzék fejlesztése (pl.: a jellemző színek megjelenítésével)
- színdifferenciáló képesség fejlesztése (pl.: a színárnyalatok visszaadásának kísérletével)
- a témának megfelelő képmező állás megválasztása képességének fejlesztése
- a festék vagy krétahasználat különböző lehetőségeinek megértése
- festéstechnikai tapasztalatok szélesítése
II. Vizuális kommunikáció NAT (Primer közlés, Direkt közlés)
- megfigyelőképesség fejlesztése (a modellel folyamatos kapcsolattartással)
- vizuális megfigyelőképesség és vizuális emlékezet fejlesztése
- az emlékezet mozgósítása (mindennapi látványélmények felidézésével)
- a természeti látványok megfigyelési szempontjainak gyarapítása
- a látvány értelmezését segítő szempontok gyarapítása
- analizáló- és szintetizáló képesség fejlesztése
- ábrázoló képesség fejlesztése
- formaérzék fejlesztése (pl.: természeti és mesterséges formák megjelenítésével)
- forma- és arányérzék fejlesztése (pl.: az alacsonyabb, magasabb, szélesebb, keskenyebb formák megválasztásával)
- karakterérzék fejlesztése (a forma, arány jellemző vonásainak megragadásával)
- térábrázoló képesség fejlesztése (pl.: a háromdimenziós látvány síkon való megjelenítésével;
- nagyobb - közel, kisebb - távol, valamint a takarások megjelenítésével)
- a természeti látványokban a szép meglátása képességének fejlesztése
- a színérzék fejlesztése
- a vizuális kommunikációs képesség fejlesztése
- a képolvasással történő információszerzés fejlesztése;
- a képolvasó és képközlő képességek fejlesztése (pl.: vizuális információk jelrendszerének
- vizsgálatával és létrehozásával)
- képi jelek olvasása és létrehozása képessége fejlesztése
- ábraolvasási készség fejlesztése
- redukciós (elvonatkoztató) képesség fejlesztése (pl.: piktogram v. emblématervezésnél
- a foltban megoldott információk olvasása és közlése kapcsán)
- vizuális szimbólumok olvasása képességének fejlesztése
- az idő, a változás a folyamat képekben való ábrázolási képességének fejlesztése
- történés képekben való elbeszélése képességének fejlesztése (látványolvasással vagy képregény készítéssel)
- közvetlen vizuális jelzések, mimika, gesztusok értelmezése (Pl. látványolvasással, játékkal)
- a színérzék fejlesztése
- a látványok verbális megfogalmazása képességének fejlesztése
- verbális képességek fejlesztése bábokkal való játék során: párbeszéd előadásával, a hangszín, hanglejtés karaktert formáló alkalmazásával
III. Tárgy és környezetkultúra
- Tárgykészítés
- Mintatervezés, díszítés
- Környezetalakítás
1. Tárgykészítés:
· a tárgyalkotó vizuális, esztétikai és manipulatív képességek fejlesztése
· a tárgykészítés folyamatainak, gondolkodásmódjának megtapasztalása
· forma és funkció összefüggéseinek megláttatása
· a formaérzék fejlesztése
· a megfigyelőképesség (a munkafázisok megfigyelésére vonatkozik), a gondos kivitelezés képességének fejlesztése
· különböző anyagok, eljárások, személyes tapasztaláson alapuló megismerése
· a tárgyalkotó folyamat lépései
· egyszerű kézműves technikák megfigyelése, rekonstruálása
· régi és mai használati - és díszedények megfigyelési képességének fejlesztése
· tárgyak megadott szempontok szerinti vizsgálata képességének fejlesztése
· gyakorlati és lelki tényezők felfedeztetése a tárgyakkal való kapcsolatunkban
· a közvetlen környezet tárgyainak megfigyelése, megadott szempont szerinti vizsgálata (forma és funkció)
· jeles napok szokásainak és tárgyi kellékeinek megismerése
· különböző kultúrák iránti nyitottság kialakítása
2. Mintatervezés, díszítés:
- redukciós képesség (redukáló képesség) fejlesztése (pl.: természeti forma egyszerűsítésével létrehozott motívum tervezésénél
- stilizáló képesség fejlesztése (célirányos tervezőmunkával)
- dekoratív érzék fejlesztése (pl.: síkszerű, foltszerű előadásmóddal)
- a színek dekoratív, díszítő hatásának megismerése, és alkalmazása
- funkciónak megfelelő színválasztás és díszítés
- a vizuális ritmusérzék fejlesztése (sordísz vagy terülő dísz tervezésével)
- a csomagolás gyakorlati és lelki szempontjainak megismerése (látványelemzéssel és ünnepre való készülődéssel)
- komponáló képesség fejlesztése (pl.: centrális szimmetriájú dísz létrehozásával)
3. Környezetalakítás:
- tapasztalatok szerzése a térformálás, térlehatárolás, térszervezés terén (pl.: az osztályterem
- átrendezése különböző alkalmakra, munkaformákhoz; térformák rendezgetésével, makett építésével, konstruálással)
- különböző rendeltetésű középületek fotóinak összehasonlító elemzési képessége fejlesztése látványolvasással
IV. Kifejezés - képzőművészet NAT (Személyes közlések)
1. befogadás
- ismerkedés a képzőművészeti alkotásokkal
- a műalkotások megfigyelési szempontjainak bővítése (képzőművészeti alkotások szemlélésével, a műalkotásokra vonatkozó vélemények és a művek összevetésével)
- a látványok verbális megfogalmazása képességének fejlesztése
2. alkotás
- kifejezőképesség fejlesztése (a formák, formakapcsolatok, színek mondanivaló érdekében történő megválasztásával)
- a vizuális kifejezőképesség fejlesztése (pl.: élmény, átélt esemény, érzelem, hangulat vagy elképzelt jelenet megjelenítésével; a kifejező szándéknak megfelelő színbeli és formai megjelenítéssel)
- közvetlen élmény képi megjelenítése
- természeti látványok hangulata visszaadási képességének fejlesztése (Pl.: színekkel, formákkal, természetben mozgó figurák vizuális megjelenítésével)
- az illusztráció elemi fogalmának megértetése, illusztráció készítése
- képalkotó- és kifejező képesség fejlesztése
- vizuális fantázia (képzelőerő) fejlesztése (pl.: epikus, elbeszélő jellegű és "mesés" elemek gazdag alkalmazásával; figurák, lények létrehozásával természeti formákba való belelátással
- asszociációs készség,(asszociatív k.) képzettársítási készség fejlesztése (pl. megadott nonfiguratív grafikai v. festmény részlet továbbfejlesztésével, saját képpé alakításával;
- tárgyak, tárgyfotók összerakásával, fotomontázs készítésével, új látvány létrehozásával)
- térábrázolási képesség fejlesztése (pl.: bonyolultabb tériség megjelenítésével; egymásmögöttiség-, közel - távol-, takarás megvalósításával)
- lényeglátó képesség fejlesztése
- formaérzék fejlesztése (pl. :a környezeti elemek arányviszonyainak és részletgazdagságának megjelenítésével)
- karakterérzék fejlesztése (különböző figurák megjelenítésével)
- kompozíciós képesség fejlesztése (a képkivágás lényeget láttató szerepének felismertetésével és alkalmazásával; a kifejezést szolgáló képmező-állás, és arányok megválasztásával)
- a vizuális ritmusérzék fejlesztése
V. Festészet, szobrászat
Festészet, szobrászat, grafika
Festészet:
- a színek hangulati hatásának megláttatása, felismerése, és alkalmazása az egyéni színválasztásban.
- színdifferenciáló képesség fejlesztése (pl.: a színárnyalatok visszaadásának kísérletével)
- a színérzék fejlesztése (a kompozíció hangulatot kifejező színeinek megválasztásával; a színek hangolásával; komponálásával)
- komponáló- (vagy kompozíciós) képesség fejlesztése
Szobrászat:
- a plasztikai minőségek sokféleségének megtapasztalása
- plasztikai érzék fejlesztése (pl.: kiemelkedő, bemélyedő formák mintázásával; tömbszerű és tagolt formák létrehozásával; felülethatásként érzékelhető részletek mintázásával)
- plasztikai kifejezőképesség fejlesztése (karakteres körplasztikus figurák mintázásával)
- formaérzék fejlesztése (karakteres formák megjelenítésével)
- karakterérzék fejlesztése
- térbeli tájékozódó képesség fejlesztése (pl.: az előtte, mögötte, mellette, körülötte térbeli helyzetek rendezésével, téri irányok változatainak létrehozásával)
- térérzék fejlesztése (pl.: a körplasztika különböző nézeteinek felismertetésével; körplasztika mintázásával); az állandóan forgatott figura nézeteinek folyamatos ellenőriztetésével; makettek készítésével, rendezgetésével, nyitott terek létrehozásával)
- a téralakító, térrendező képesség fejlesztése (pl.: szimmetrikus és aszimmetrikus formarendek létrehozásával; téri szerkezetek konstruálásával)
- technikai készség fejlesztése (pl.. a mintázás műveletiségének gyakoroltatásával)
Grafika:
- komponáló képesség fejlesztése
- grafikai kifejezőképesség fejlesztése (Pl.: fotórészlet rajztollal való kiegészítése esetén)
- a szép könyvek iránti igény felkeltése (látványelemzéssel, könyvek nézegetésével)
|