Pedagógiai Hét 2010. – Beszámoló a programokról
„A jövő a gyermekeinken múlik. A mi feladatunk pedig az, hogy segítsünk nekik kibontakoztatni a mindannyiukban ott rejlő tehetséget.” (Csíkszentmihályi Mihály)
Ez volt a mottója Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény Pedagógiai Hét rendezvénysorozatának, melyet november 8-12-ig rendezett meg. Az egész héten át zajló programok célja az volt, hogy a szakemberek mellett az érdeklődők is képet kapjanak a kerületi iskolákban, óvodákban folyó tehetséggondozó munkáról.
A hét első napján, november 8-án délelőtt, „Esélyek és hátrányok” - Tehetséggondozás a logopédiában - A sajátos nevelési igényű gyermekek útja a Speciális Olimpiákig - címmel konferenciát tartott a XVIII. kerületi Speciális Oktató és Fejlesztő Intézmény–Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (SOFI-EGYMI) a Kondor Béla Közösségi Házban.
Késő délutántól került megrendezésre a Karinthy Gimnáziumban Bagdy Emőke előadása A gyermek helye a XXI. században – az egészséges fejlődést segítő és gátló tényezők címmel, melyet a Gyöngyszem Óvoda és a Dráva Utcai Óvoda szervezésében hallgathatták meg az érdeklődők.
A Pedagógiai Hét második napja a gyakorlaté volt. November 9-én a tanulás helyes szerepe az óvodai nevelésben volt a téma, a rendezvénynek a Kerekerdő Óvoda és a Szivárvány Óvoda adott otthont. Az óvodapedagógusok a szakmai munkájukban fontosnak tartják, hogy az elméleti alapvetések mellett a gyakorlati megvalósíthatóság terjesztését. A szakmai délelőtt célja volt a jó gyakorlatok bemutatása valamint a tanulás szerepének és lehetséges formáinak megismertetése.
A különleges fejlesztési lehetőségekről a Havanna kiállítóhely és múzeumpedagógiai foglalkoztatóban került sor, mely egyben a TÁMOP 3.2.8. Körülöttünk forog a világ? című (Havanna projekt) program megnyitója is volt. A foglakozáson a Csontváry iskola diákjai vettek részt.
November 10-én a pedagógusok szerepéről, szakmai kihívásaikról és kiégésükről tartott előadást dr. Csernus Imre pszichiáter a Kondor Béla Közösségi Ház zsúfolásig megtelt színháztermében. A neves szakember kezdettől fogva provokálta hallgatóságát. Mindjárt bevezetésül megkérdezte, ki tartja magát jó pedagógusnak. Amikor a közönségnek körülbelül a 30 százaléka tette fel a kezét, megállapította, hogy alighanem csak ennyien rendelkeznek kellő önbizalommal. A kiégés a hit megcsappanásából következik, és aki így áll ki a gyerekek elé, azt nem fogják tisztelni. A hitelességhez arra van szükség, hogy elfogadják a saját emberi mivoltukat, és őszintén szembenézzenek a saját gyengeségeikkel is.
Ezt követően a Mi lesz veled közoktatás címmel kerekasztal-beszélgetés volt, melyet Kucsák László alpolgármester, kerületi országgyűlési képviselő nyitotta meg. Az utóbbi két évtized tapasztalatait Erdélyi László irodavezető tekintette át. Megállapította, hogy a közoktatásra rengeteg pénzt költött az állam, de ez nem mindig hasznosult a legjobban. Kucsák László egyebek közt arra hívta fel a figyelmet, hogy sokszor születtek olyan központi intézkedések, amelyek nélkülözték a szakma egyetértését. Zarándy Zoltán oktatási szakértő azt a kérdést firtatta, hogy húsz év után vajon kialakulhat-e végre az érintettek együttműködése.
Szerdai program zárásaként Gereber Zsuzsanna tartott előadást a hét szokás a tehetségfejlesztésért témakörben. Ahhoz, hogy tehetséges diákok valóban sikeresek legyenek életük során, szükség van jellembeli, életvezetési és interperszonális kompetenciák elsajátítására és kiegyensúlyozott gyakorlására.
November 11-én Új irányok a tehetséggondozásban – A Biztonságos Iskola Mozgalom programjai a tehetséggondozás jegyében volt a címe a Gulner Gyula Általános Iskolában megtartott programnak. A Biztonságos Iskola Mozgalom 2005/2006. tanév óta működik az iskolában, a Bűnmegelőzők Országos Szakmai Szövetsége és a Budapest Főváros Városrendészeti Bizottsága támogatásával. Az iskola 2009. tanévben Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet pályázatán nyerte el az „Erőszakmentes, egészségtudatos iskola” elismerést. Előadást tartott többek között Molnárné Posta Júlia gyermek és ifjúságvédelmi felelős, Vízi Beáta mentálhigiénés szakértő, Botár Béla pszichopedagógus.
Ezen a napon a kreativitásról, differenciált alkotómunkáról folyt az alsó tagozatos bemutató foglalkozás a Bókay Árpád Általános Iskolában.
November 12-én, pénteken egyszerre négy helyen zajlottak az események.
- A napközis és romológiai munkaközösség a Kondor Béla Általános Iskolában tartott programot, melynek memóriatechnikák, szociálkulturális oktatás volt a témaköre. Lesnyák Mária tanítónő és Urbankovics László kutyakiképző tartott előadást, majd szemléletesen állatasszisztált foglalkozásra is sor került Csikászné Szalay Katalin és Urbankovics László vezetésével.
- Az óvodai munkacsoport a Kondor Béla Közösségi Házban tartott előadást. Tóthné Kővári Csilla közoktatási szakértő, óvodai szaktanácsadó az óvodai nevelésről, a tanulás helye és szerepe az óvodai nevelésben valamint a pályázati lehetőségekről beszélt. Előadásából kiderült, hogy az élethosszig tartó tanulás megalapozása már a fogantatás pillanatában megkezdődik, melyet újabb és újabb megtapasztalások segítik annak folyamatos megvalósulását. Az óvodai évek meghatározó jelentőséggel bírnak a gyermekek életében, az óvoda a kreativitás, én-fejlődés, kognitív, szociális képességek fejlődésének színtere. A Pedagógiai Hét szakmai napjának fő irányvonala a kisgyermekkori nevelésben megjelenő tanulás, tanulási folyamatok szerepének, jelentőségének bemutatása. A szakmai nap vendégei voltak a Comenius Régiók Együttműködés program keretében Szlovákia Brenzó régió óvodapedagógusai is.
- A szlovák egyetemről érkezett Paed dr. Aneta Jaresova a szlovák óvodapedagógia helyzetéről beszélt. Az előadás lehetőséget teremtett a szlovák-magyar óvodai nevelésben megjelenő azonosságok és különbségek megismerésére.
A program része volt a kerületi szakmai eredmények bemutatása is, melynek keretén belül kimagaslóan eredményes óvodai nevelésnek.
- Az aló tagozatos pedagógusoknak az Eötvös Loránd Általános Iskolában tartottak rendezvényt a „Hagyományápolás az aló tagozatos gyermekek nevelésében, oktatásában” címmel. A műhelyfoglalkozások keretében lehetőség nyílt, hogy az érdeklődő pedagógusok elmélyülhessenek a magyar népművészet egyes területeiben, hasznos módszereket, és eszközöket ismerhessenek meg. Többek között népi játékok készítése, hangszerek, szólások, közmondások, népviselet, népszokás, mesterségek, használati tárgyak, népdal, néptánc és a TÁMOP 3.2.8. Körülöttünk forog a világ? című múzeumpedagógiai program bemutatására is sor került.
- A felső tagozatos pedagógusoknak a Brassó Utcai Általános Iskolában volt a „Jövő előszobája” – Tanítási módszerek, eszközök a ma iskolájában előadás. A Pedagógiai Hét záró napján dr. Gombocz János (MTA) plenáris előadásával és huszonegy tantárgyakhoz kötött szekcióprogrammal a tantárgyi oktatáson túlmutató, tanítási órán megvalósuló és a tanórán kívüli differenciált készség- képességfejlesztés során hatékonyan alkalmazható és használható tudás kialakításában eredményes, korszerű módszerek megismerésében, gazdagításában kívánt segítségére lenni a felső tagozatos pedagógusoknak.
- A szakmai továbbképzés résztvevői „jó gyakorlatokat”, újszerű, motiváló, kreatív feladatokat, projekteket ismerhettek meg a helyfoglalkozások alkalmával a workshop s a bemutató órák során. Több tankönyvkiadó részvételével digitális taneszköz bemutatóra is sor került.
Eredeti szöveg és fotó: Fülep Erzsébet
Forrás: www.bp18.
|