Amikor a színész kezet csókol a kislánynak
Tasi Katalin 2011.01.04. 18:21
Német nyelvű versmondó versenyt rendezett a Peremvárosi Prímák konzorciumának egyik tagja, a pestszentlőrinci Piros Iskola. Közel negyven gyerek adta elő a kötelező és a szabadon választott költeményeket, illetve prózát. Az idegen nyelvek oktatásának egyik újra felfedezendő módszere lehetne az irodalmi szövegek tanítása az órákon – mondta a versenyt követően az idegen nyelvi tehetségfejlesztés szakértője.
Nagy volt az izgalom, a készülődés a Pestszentlőrinci Piros Iskolában a téli szünet előtti utolsó tanítási nap délutánján, december 17-én. De nem a vakáció és nem a néhány nap múlva kezdődő karácsonyi ünnepek hozták lázba gyerekeket, hanem az öt kerületi iskola tanulói körében meghirdetett német nyelvi versmondó verseny.
- Négy iskola elkészített egy pályázatot az EU támogatásával megvalósuló országos Géniusz projekt részeként, melyben Peremvárosi Prímáknak neveztük el a társulásunkat. De ebben a kerületben természetesen másutt is szép számmal vannak prímák – kezdte köszöntőjét Elek Noémi a Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola igazgatója.
A népszerű nevén Piros Iskolaként ismert intézmény 1976-ban Budapesten az elsők között kezdhette meg a német nyelv tanítását. 1996-tól pedig egy német nemzetiségi nyelvoktató programot, nemzetiségi nyelvismeretet is tanítanak. Mindezek miatt vállalták a német versmondó verseny megrendezését.
Geothe, Erich Kästner, Schiller
Nézőként is érdekes élmény egy idegen nyelvi versmondó verseny, mert sokféle szempontot lehet mérlegelni a szavalatokat. Itt nem csak az előadás stílusa a hangsúly, a hanglejtés, a hangerő, a kifejezésmód számít. Hanem a pontos szövegmondás, a kiejtés és természetesen a szövegértés. Miről szól a vers vagy a próza? Mennyire jön át a szöveg üzenete és hangulata az idegen nyelvi előadáson keresztül is?
A 6-12 esztendősek mezőnyében felejthetetlen élményt nyújtott a nyolc esztendős, matrózruhás Szűcs Blanka. A barna szemű és barna hajú kislány az Álmodok egy országot (Erika Krause Gebauer - Ich träume mir ein Land) című kötelezően bemutatandó költeménye után a Nagy balhés verset (Das große Schimpfgedicht - Ilona Bodden) adta elő. Mindkét alkotás értő, élvezetes, hangulatos előadást nyújtott a hallgatóság számára. Sőt, az értékeléskor az egyik zsűritag, Kovács Ferenc, a Budapesti Kamaraszínház színésze hódolata kifejezéseként kezet csókolt a tehetséges
kislánynak, aki természetesen élénk arcmimikával reagált az elismerésre.
Blanka anyukája elmesélte, hogy a kislány korábban már második helyezett lett az országos német versmondó versenyen. Különben gyorsan tanulja a nyelvet, de szerencsére otthoni segítséget is kap, mert az édesanya jól beszéli a nyelvet.
Zene – nyelv - matematika
Elek Noémi ének-magyar szakos tanárként úgy látja, hogy az idegen nyelv tanulásában bizonyos képességek összefüggnek. Jó haladnak a nyelvtanulással azok, akik a zenében jók. Tapasztalatai szerint ugyancsak gyorsan fejlődnek a jó matekosok. A zenei - a nyelvi - és a matematikai képességek egymást erősítik, és fejlesztik.
A német versmondó versenyen érdekes mód a kisebbek jobban tudták az előadandó szövegeket, mint a nagyobbak. A 6-12 esztendősek között a segítő tanár néni (néha – néha) súgott a gyerekeknek, akik előre odaadták neki a szövegüket. A 12-18 évesek azonban nem adták senkinek sem át a szöveget, hanem a kezükben tartva bele-bele pillantottak a választott műbe. De ezért senki sem neheztelt rájuk.
A gimnazisták kötelező versként Schiller versét adták elő. A Hunyadi Gimnázium 11.osztályos tanulói Krakker Anna, Farkas Gyula és Szabadfi Botond mostanában a félévi jegyekre koncentrál első sorban, mert számukra már tétje van a jegyeknek. Mindamellett szívesen jöttek a versenyre, mert szabadidejükben színjátszással, filmezéssel, zenéléssel is foglalkoznak.
Szépirodalom és nyelvoktatás
A Géniusz Projekt 99. Tehetségpontjának vezetője, a zsűri egyik tagja, Frank Gabriella nyelvi tehetségfejlesztő emlékezete szerint a hetvenes években változtatták meg az akkori oktatásügy a nyelvtanítás módszertanát. Korábban az irodalmi szövegeket is beemeltek a tanításba. Később azonban kizárólag a praktikus nyelv, a mindennapi szóhasználat elsajátítása lett az oktatási cél. A német versmondó verseny nagyon jó alkalom és módszer a nyelvtanítás hatékonyságának növelésére – állatja a szakértő.
A német versmondó verseny zsűrijében megoszlottak a feladatok. A német tanárokon és szakembereken kívül a színész is Kovács Ferenc is értékelte az előadásokat. Kérdésére, hogy – Kik szeretnének előadóművészek lenni? Jó néhányan jelentkeztek. Ám ő arról beszélt nekik, hogy a gyerekek akár előadóművészek lesznek, akár nem, nagyon sokat nyernek a versennyel. Megtanulnak szépen beszélni, mások elé lámpaláz nélkül kiállni, a figyelmet magukra vonni, a figyelem fókuszában lenni. Mindez nagy ajándék, amit a versmondásnak köszönhetnek, akárhogyan is alakul később a pályájuk.
Eredmények:
1-2.osztályosok versenye:
Knapp Dorottya 2.a, Tóth Dániel 2.b (Piros) holtverseny arany minősítés, ezért Dani verssel, Dorottya pedig prózával indul a budapesti versenyen.
3-4. osztályosok vers:
1. Szűcs Blanka 4.a (Piros) továbbjut
2. Kollányi Katalin 4.b (Piros)
3. Kálóczi Kristóf (Vörösmarty)
3-4.oszályosok próza:
Arany minősítés: Lipták Zoltán 4.a és Jónás Karolin 4.b (Piros), Zoli jut tovább
5-6. osztályosok vers:
1. Barkóczi Emánuel (Táncsics)
2. Söjtöry Eszter 5.a (Piros) és holtversenyben Sélley Szabolcs (Piros)
3. Gonda Rita (Bókay)
7-8. osztályosok versenye:
Próza:
Knapp Mercédesz- Piros Iskola- arany minősítés- továbbjut
Novotny Eszter- Táncsics Iskola- ezüstminősítés
Vers:
Kozma Szilvia- Bókay Iskola- I. helyezés
Pigniczki Marcell- Vörösmarty Iskola- II. helyezés
Ökrös Kristóf- Piros Iskola- III. helyezés- továbbjut
Nagy Enikő- Piros Iskola- ezüst minősítés
Tamás Zsófia- Vörösmarty- ezüstminősítés
9-10. évfolyam:
Morvai Alexandra- Hunyadi gimnázium ezüstminősítés
Borza Kristóf- Vörösmarty gimnázium bronzminősítés
Szám Paula- Hunyadi gimnázium- bronzminősítés
11-12. évfolyam
Marinov Zsuzsanna- Vörösmarty- ezüst minősítés
Farkas Gyula- Hunyadi Gimnázium- bronzminősítés
Krakker Anna- Hunyadi gimnázium bronzminősítés
Szabadfi Botond- Hunyadi gimnázium – bronzminősítés
Szöveg és fotó: o2 Média
|