Buborékfújó automata és repülő palack a Bókayban
Tasi Katalin 2011.05.05. 15:50
Rendhagyó fizika szakköri foglalkozást tartottak a Bókay Árpád Általános Iskolában az európai uniós támogatással megvalósuló tehetséggondozó projektben. A borautomata, a repülő palack és a napenergiával hajtott kisautó mellett a gyerekek csupa olyan kísérletet mutattak be, amelyeket saját maguk hoztak létre.
- A fizika tanítása nagyon tudományközpontú lett az oktatáspolitikai változások miatt. Ezzel szemben a gyerekeket inkább a kritikus gondolkodásra, a problémák megoldásra kellene nevelni. Azért, hogy olyan tapasztalatokra és tudásra tegyenek szert, ami segíti őket a későbbi döntéseikben, életmódjukban, a világ fejlődésének megítélésében. Mi itt a fizika szakkör foglalkozásain erre törekszünk – mondta bevezetőjében Vörösné Éles Csilla matematika - fizika szakos tanár a Bókay Árpád Általános Iskola tehetségnapján.
A lassan egy esztendeje futó, immár országos hálózatba szerveződött Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program pestszentlőrinci eseményén öt hetedikes fiú lépett a katedrára, hogy bemutassák elkészült munkáikat az érdeklődéssel figyelő kerületi fizikatanároknak. Előadásukban utaltak a kísérlethez kapcsolódó felfedezés történelmi hátterére, a törvényszerűségek összefüggéseire valamint a megvalósítás nehézségeire.
Elsőként Kabdebó Mátyás ismertette az egyik ókori csodát, Belusz koporsójának történetét az időszámítás előtti időkből. A mai kor kihívásai, az alternatív energiaforrások használata is megjelent a gyerekek kísérletei között. Kalocsai Botond a tanári asztalon egy kisautót gördített körbe-körbe. A járművet a tetejére szerelt apró napelem által hajtott motor működtette. A szükséges fényenergiát pedig egy 2oo wattos infralámpa szolgáltatta. Általános derültséget okozott Farkas Miklós elektromotorral működő buborékfújó szerkezete, amit a szakkörvezető tanárnő közreműködésével mutatott be.
A gyerekek után Suszter Balázs informatika szakos tanár lépett a katedrára, aki az internet segítségével olyan honlapokat, ingyenesen letölthető szoftvereket, online alkalmazásokat mutatott a résztvevőknek, melyek segíthetik a fizika oktatását és szemléltetését.
A bemutatót Babák Sándorné igazgatónő zárta, kiemelve a gyerekek szakszerű szóhasználatát. Majd mindenki kivonult az iskolaudvarra, hogy megtekintse a fiúk kedvenc kísérletét, a borszesz rakétát. A flakont egy „rakétakilövő” talapzatra helyezték és gyufával alágyújtottak. A látszólag üres flakon egy szempillantás alatt magasba szállt sipító hanggal kísérve a röppályát. A fiúk elmondása szerint az eddigi rekordjuk alkalmával a palack elérte az iskola épületének legfelső szintjét is.
A tehetségnapot a tanári konzultáció és tapasztalatcsere zárta. A főszervező Vörösné Éles Csilla elmondta, hogy szép sikerekkel büszkélkedhetnek az iskola tanulói a fizika területén. Egyik nyolcadikos tanulójuk a napokban nyerte meg az Öveges József fizikaverseny kerületi fordulóját és hamarosan a fővárosi versenyen is megmérheti tudását. Egy tavaly végzős diákjuk pedig az országos döntőbe is bejutott. Köszönhetően annak, hogy a fizika szakkör mellett egyénre szabott fizikai tehetséggondozás is folyik az iskolában. Szöveg és fotó: Tasi Katalin
|