Retúr a Piros Iskola és Bajorország között
Tasi Katalin 2011.05.18. 12:30
22 éve majd minden tavasszal elindul egy autóbusz Budapestről Németországba, hogy a Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola tanulóit diákcsere programra szállítsa. A magyar gyerekek ott tartózkodását követően fordul a busz, és egy seregnyi német gyerekekkel bővülve visszaindul Budapestre. Az idei diákcsere is hasonlóképp zajlott, ám most a közös tevékenységek zárásaként kreatív német nyelvi feladatokat végeztek a vegyes nemzetiségű tanulócsapatok.
- Nálunk nincsen ilyen jellegű tehetséggondozó program, sem ilyen együttműködés az iskolák között – mondta a kedves fiatal német tanárnő, Bettina Steinbach arra vonatkozóan, hogy iskolájának diákjai a magyar gyerekkel egy közös versenyen vettek részt. A német nyelvi Tehetségnap a Peremvárosi Prímák konzorciumának egyik utolsó projekt eseménye volt az Európai Unió által támogatott Géniusz programon belül. A német tanárnő szavaival arra utalt, hogy a tehetséggondozó projektben két kerületi gimnázium, a Vörösmarty és a Hunyadi, valamint két általános iskola , a Piros és Bókay közös programot valósít meg.
A Piros Iskola Tehetségnapján közel hatvan gyerek vett részt, közülük 22 Németországból érkezett. Még a verseny elején sorsolással döntötték el, hogy ki-kivel kerül össze. Ezáltal minden csapat nemzetközi lett.
Először egy történetet kellett megírni és a képek alapján felragasztani egy kartonlapra. Majd a munkákat minden csapat felfüggesztette a tornateremben lévő bordásfalra. Ezt követően a gyerekek a mikrofonhoz léptek, és előadták a német nyelven megírt versüket, melyeket adott német igék és főnevek felhasználásával kellett megalkotniuk. Mindezek után a kilenc csapat a büfébe tartott, miközben a zsűri visszavonult tanácskozni. A német és a magyar gyerekek utolsó óráikat töltötték együtt, mindannyiuk számára letelt az idei diákcsere időtartama.
Bors Istvánné a Piros Iskola német nemzetiségi tagozatvezetője felidézte, hogy idén a magyar gyerekek 9, a németek 8 napon át vendégeskedtek egymásnál. A külföldi vendégek meghívására 1989-ben került először sor, azóta majd minden esztendőben meglátogatják egymást. A Piros Iskolásoknak a nyelvtanulás miatt fontos ez a kapcsolat. A bajor gyerekeknek azért érdekes, mert ők Münchentől 100 kilométerre dél-nyugatra laknak. Szétszórtan kicsi falvakban, ezért hatalmas újdonság számukra a nagyvárosi forgatag, a magyar főváros.
- Németországban sehol sem láttunk graffitit, és még a kicsi településen is hibátlan, sima volt az út minősége – emelte ki német élményeit Ökrös Kristóf. Tumbucz Klaudia megemlítette, hogy kizárólag szelektív hulladékgyűjtőket látott. Olyanokat, amilyenbe mindent ömlesztve tesznek, nem használtak a német környezetben. Szakáts Kamillának a bajor iskolában a főzés óráknak helyt adó korszerűen berendezett konyha tetszett rendkívüli mód. Megjegyezte, hogy a németeknél az első két tanórát összevontan tartották meg, majd egy 30 perces frissítő szünet következett.
Milyen különbségek vannak a német tanárok munkájában a magyarokéhoz képest? – kérdeztük Bettina Steinbachot és Bors Istvánnét. A németek magasabb óraszámban tanítanak. Heti 28 tanóra, egy fogadóóra és egy helyettesítő óra megtartása a kötelező. A magyarok számára furcsán hangzik, hogy nem az iskolaigazgatók alkalmazzák a tanárokat. Sőt, a pedagógusok nem is pályáznak. A területileg meghatározott régió vezetése dönti el, hogy kit hová irányítanak dolgozni.
A Piros Iskola idei diákcseréje emlékezetes marad. Az utolsó közösen töltött napon rendezett Tehetségnap nyertesei nagyon jó érezték magukat a versenyen. Ugyan a 11 esztendős Börcs Dóra az eredményhirdetést követőn megjegyezte, hogy nem voltak könnyűek számára a feladatok. Legnagyobb örömére a vendég gyerekekkel együtt mégis sikerült az első helyet megszereznie a csapatuknak.
Szöveg, Fotó: Tasi katalin, o2 Média
|