2011/05 - Tíz jó gyakorlatot ismerhettünk meg
2011. május 24-én, 14 órai kezdettel, közel 100 pedagógus részvételével rendeztük meg a Kondor Béla Közösségi Házban a Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program Országos Tehetségsegítő Hálózat kialakítására kiírt TÁMOP -3.4.4/B/08/2-KMR-2009-0001 számú pályázat nyertes tehetséggondozó pedagógusinak gyakorlatának bemutatását „Jó gyakorlatok” címmel.
A rendezvényt intézetünk négy munkacsoport vezetője – Tóthné Kővári Csilla, Patakfalvi Attiláné, Kalmárné Takács Erzsébet és Madárné Gyurján Ildikó – szervezte és bonyolította le.
A PIHGY felhívására 37 értékes gyakorlatot küldtek be kerületünk oktatási intézményei, melyek közül – az első körben – 10 jó gyakorlat bemutatására került sor. Ezek rövid ismertetését és prezentációját tesszük közzé.
A XVIII. kerület óvodáinak jó gyakorlata
1. Tóthné Kővári Csilla: Óvodai tehetséggondozás népi gyermekjátékokkal
„Angyalkert” – Tehetséggondozás hagyományőrző népi gyermekjátékokkal
A XVIII. kerület 20 óvodájának 4 éve működő jó gyakorlata az Angyalkert hagyományőrző népi játszó. A Bókay Kertben 14 sátorban két – két óvoda dolgozik össze egy hagyományőrző népi játék levezetésében. A megrendezésre kerülő program célja, az óvodapedagógusok kreatív, innovatív gondolkodásának eredményeként megalkotott, a magyar népi hagyományokra épülő játékok felelevenítése, újragondolása, amely lehetőséget teremt a gyermekek önfeledt, örömöt adó játéktárának bővítéséhez, miközben megmutatkozási lehetőséget ad a tehetséges gyermekek képességeiknek szárnyalására. A népi játékok megjelenése mellet kézműves tevékenységek, népzenei hangszereket és dallamokat bemutató táncház, bábozás segíti a kreatív gondolkodás, a szabad önkifejezés, az identitástudat és mozgáskultúra, valamint a kifejezőkészség fejlődését.
A bemutatásra kerülő „Jó gyakorlat” példaértékű szerveződés, melyben megmutatkozik a 20 óvoda óvodapedagógusainak együttes gondolkodása, önkéntes kreatív munkája, a gyermekek mindenekfelett álló érdekének a hangsúlyozásával az egyéniség és az egyéni fejlődési, fejlesztési lehetőség tiszteletben tartása.
A XVIII. kerület iskoláinak alsó tagozatában működő jó gyakorlatok
2. Kandó Téri Ált. Iskola: Csóriánné Áj Margit: Te is lehetsz csillag! - Az én hetem program
A program nem köthető konkrét tanórához, hanem a szabadidős tevékenységekhez kapcsolható, tanórán kívüli foglalkozásokon alkalmazható.
Mivel rendkívül változatos tevékenységformákat takar, ezért a gyerekek sokoldalú képesség és készségfejlesztése, nevelése valósul meg a projekt során. Pl. anyanyelvi és dramatikus képességfejlesztés, kézügyesség fejlesztése, együttműködési és döntési képesség fejlesztése, problémamegoldás, zenei műveltség, mozgáskultúra, értékelés és önértékelés, kritikai és esztétikai érzék fejlesztése. Nevel az egymás iránti tiszteletre, a toleranciára, buzdít egymás jobb megismerésére. Közösséget és családi összetartozást egyaránt erősít, fejleszt.
Ált. isk. 3. osztályától alkalmazható délután a napköziben vagy az iskolaotthonban.
3. Vörösmarty Ált. Iskola: Tajti Mária: Tehetséggondozás pálcikás módszerrel
A tehetséggyanús gyerekek ismérve, hogy intelligensek, sokat olvasnak, kreatívak, és szeretnek önállóan dolgozni.
A PÁLCIKÁS módszer egy olyan olvasástanítási módszer, mely alkalmas arra, hogy a gyerekek meglévő tudására alapozva, differenciált feladatokon keresztül, viszonylag hamar sikerélményhez juttassa a tanulókat az olvasás és szövegértés terén. Az olvasottak jelentését ötletes rajzokkal ábrázolják, mely lehetőséget biztosít rajzkészségük fejlesztéséhez is.
4. Gulner Gyula Ált. Iskola: Körmendy – Juhász Györgyi: Komplex művészeti nevelés napköziben 1–4. évfolyamon
Célcsoport: alsó tagozatosok
Kapcsolódó területek: Ének-zene, tánc- és mozgásművészet, vizuális kultúra, dráma- és bábjáték
A program célja: Kideríteni, ki és melyik művészeti területen kiemelkedő, tehetséges
A XVIII. kerület iskoláinak felső tagozatában működő jó gyakorlatok
5. Kandó Téri Ált. Iskola Kiss Éva Mária: Tehetségek felkutatása és gondozása magyar órákon
A kiemelt területek: a szóbeli szövegalkotás, a véleményalkotás, az érvelés, a kreatív szövegalkotás, a logikus gondolkodás, a szövegértés, az ok-okozati összefüggések felismerése, az érzelmek árnyalt megfogalmazásának képessége.
A tevékenységek során
- fejlődik a gyermekek beszéd- és kifejezőkészsége, anyanyelvi kompetenciájuk,
- bővül a szókincsük, nyelvi kifejezőkészségük,
- fejlődik a fantáziájuk, kommunikációs képességük; a kreatív gondolkodásuk,
- figyelmük, koncentrációjuk erősödik,
- egymás elfogadása, a tolerancia szinte észrevétlenül válik természetessé a számukra.
A drámajátékok és a kommunikációs helyzetgyakorlatok segítségével élmény dússá válik a tanítási óra. A tanulók felszabadultabbak, könnyebben megnyílnak, a visszahúzódó gyerek is képes szorongás nélkül részt venni a munkában. Észrevétlenül derülhet ki egyikről-másikról, hogy tehetséges „színész”, „riporter”, előadó. A szociálisan éretlen gyerek is megtanulja, hogyan kell közösségben élni másokra is odafigyelve.
6. Kassa utcai Ált. Iskola: Vladár István, Farkas Ágnes: Emelt szintű testnevelési program
- Értelemszerűen főleg a testnevelés tantárgyhoz kapcsolódik
- Alkalmazás színtere egyrészt a tanítási óra, másrészt tanórán kívüli foglalkozások.
- Ezzel a tevékenységgel fejleszthetők úgy a fizikai, mint az értelmi képességek.
- A program minden egészséges tanuló számára javasolható sportági preferenciák nélkül is.
7. Bókay Árpád Ált. Isk. Krakkerné Berki Hajnalka: Természeti tehetség fejlesztésének módszerei - Környezettudatosságra nevelő oktatócsomag
A környezettudatos Oktatócsomag játékos formában dolgozza fel a fenntartható életmódra nevelést, a helyes környezeti- és életmód szokások kialakítását.
Alkalmazásánál ajánlott korosztály: ált. iskola 4-6. osztály
Alkalmazása tantárgytól független, feladatai felölelik valamennyi kompetenciaterületet, fejlesztik a tanulók együttműködő készségét, a kooperatív tanulási technikát.
A gyerekek a játékos feladatok megoldása közben a tudatos képességfejlesztést észre sem veszik, hiszen a különböző típusú rejtvényfejtés, a kísérletezés, a barkácsolás, a helyes feladatmegoldásokért a matricagyűjtés számukra izgalmas kaland.
8. Bókay Árpád Ált. Isk.: Suszter Balázs: Egyéni ütemezésű tanulás - informatikai támogatással
Olyan rendszert építettünk ki az ILIAS e-learning nyílt forráskódú tananyagfejlesztő program segítségével a saját ütemű tanuláshoz, amely különösebb anyagi ráfordítás és technikai nehézség nélkül üzembe helyezhető, működtethető. A tehetséges tanulóknak nagyobb szabadságot biztosít, a lassabban haladóknak sok támogatást nyújt. Felhasználható informatikaórákon, szakkörökön és más tanórákon is gyakorlati és elméleti ismeretek feldolgozására. Könnyen lehet differenciálni, és öndifferenciálásra lehetőséget adni. Nem jelent nehézséget osztálykeretben gyorsítani, gazdagítani, dúsítani sem. A tehetséggondozásban éppen ezért kiemelkedő szerepe lehet, mégsem kell az iskolát „sarkaiból kifordítani”.
A XVIII. kerület iskoláinak esélyteremtő működő jó gyakorlatai
9. Kastélydombi Általános Iskola: Véghely Tamásné: Kezedben a jövő differenciált segítség a pályaválasztáshoz
A TÁMOP 3.1.4 programon belül kialakított jó gyakorlat szolgálja a szociális kompetenciák erősítését, nemzedékek egymáshoz közelítését, a hagyományőrzést, és a jövőkép építését.
10. SOFI: Sikari Éva: Tehetséggondozás egyéni foglalkozások keretében különböző technikákkal
Sikari Éva vagyok, a SOFI-ban dolgozom szakoktatóként. Foglalkozásaink folyamán sokféle kézműves tevékenységgel ismertetjük meg tanulóinkat, ezek közül az egyik a selyemfestés, ami nemcsak a technikai fejlődésről szól, hanem a szépérzéket, kreativitást, finommotorikát és mindezek mellett a személyiséget is fejleszti.
Sajátos nevelési igényű gyermekeket és fiatalokat oktatunk, nevelünk, és készítjük fel őket arra, mikor már részben vagy teljesen önállóan kell megállni saját lábukon.
Célunk az is, hogy ezek az ismeretek és tapasztalatok tartósan épüljenek be mindennapjaikba, és közben örömüket is leljék a hétköznapi tevékenységük során. A bennük rejlő képességek és korlátok figyelembevételével igyekszünk kibontakoztatni tehetségüket.
Prezentációk>>
|