Tehetséggondozó munka az alsó tagozaton - Tehetségháló felépítése
A 99. Tehetségpontban vállalt feladatok kerületi tehetségponttal és nevelési tanácsadóval, intézményekkel közös feladatok
A nevelő oktató munka során egyre nagyobb az odafigyelés a tehetséges gyerekeinkre. A szülők, nevelők (óvodai, iskolai), a nevelési tanácsadó munkatársai nevelő, fejlesztő munkájuk során gondoskodnak a gyermekek személyiségének fejlődéséről, a fejlesztésről, a felzárkóztatásáról a tehetségek kibontakoztatásáról.
Ennek szellemében állította össze alsós munkacsoportunk a tehetséggondozási munkatervet.
Az idei (2012/2013) tanévben megújul, illetve több együttműködési megállapodásra kerül sor - pszichológus, fejlesztő pedagógus, logopédus, iskolai, óvodai tehetségkoordinátorok, kerületi tehetségpont képviselői, tehetséggondozás szakemberek részvételével -, majd megszervezzük munkatársaink felkészítését a hatékony tehetségdiagnosztizáló, fejlesztő, gondozó munkára. Szakmai délutánok keretén belül beszéljük meg a területek felelőseivel az együttműködés szabályait, a hatékony munka feltételeit.. Itt mindenki a maga területéből hozzáteszi azt a pluszt, mellyel nemcsak a szakmai munka megújulását, de a nevelők fejlesztő munkáját is segíteni tudja.
Előadás keretén belül, gyakorlati példákkal alátámasztva mutatjuk be a tehetségek felismerését, a gondozás lehetséges útjait. Erre az idén továbbképzésen, alkotóműhely keretén belül, valamint a Pedagógiai Napok keretén belül kerül sor. A sikeresebb munka érdekében a szakmai délutánokon számtalan fejlesztő játékkal, saját készítésű oktatási eszközökkel mutatjuk meg a fejlesztés sokszínűségét. Jó gyakorlatokat állítunk össze kis füzet formátumban, amit a pedagógusok rendelkezésére bocsátunk, segítve ezzel a változatos fejlesztő munkát. A tehetségháló, együttműködési megállapodások létrehozása érdekében az intézményektől adatokat kérünk, ami segítheti az összehangolt tehetséggondozó munkát a kerületben. Információkat gyűjtünk arról is, hogy megtudjuk, kik, milyen tanórán kívüli tehetséggondozó szakköröket szervezett az idei tanévben a kisiskolásoknak. Arra is keressük a választ, mely intézmények vennének szívesen részt a képességeket megismerő munkában. A fejlesztő munkához szakmai segítséget adunk a szülőknek és a pedagógusoknak egyaránt, hogy közös erővel kibontakoztassuk „csiszolatlan gyémántjainkat”. Azért is fontos, hogy a kimagasló képességgel rendelkező gyerekek is reflektorfénybe kerüljenek, hiszen ők is bizonyos képességterületen gyengeséget, lemaradást mutathatnak. Köztudott, hogy a lemaradt terület gátja lehet a tehetség kibontakozásának.
Igény szerint:
A kisiskolások kimagasló képességeinek, a lemaradó területeinek feltárásával, a nevelői, szülői tapasztalatok összegzésével, komplex fejlesztéssel lehet csak még eredményesebb munkánk. Ezért is van nagy szükség az összehangolt, alapos megismerő munkára, a tudatos fejlesztésre családban, óvodában, oktatási intézményben egyaránt. Ha szülő, pedagógus, szakember együttes munkával fejleszti a gyerekek képességeit, akkor tehetségeink leg optimálisabban fejlődhetnek.
Tehetséggondozó munka részei, színterei
Tehetségdiagnosztizálás - A diagnosztizálás menete
a) Nevelő észreveszi a gyermek kimagasló képességét - nevelői kérdőív kitöltése /Tulajdonságlista/
b) Kéri a szülőt, hogy Szülői kérdőívet – véleménye, tapasztalata gyermekéről az otthoni környezetben – töltse ki.
c) Időpont egyeztetés a 99. TEHETSÉGPONT szakembereivel, diagnosztizáláshoz
d) Szülői nyilatkozat arról, hogy a szülő beleegyezik, hogy szakember/ek megvizsgálják gyermekét tehetségdiagnosztizálás céljából
e) Diagnosztizálás - Beszélgetés, kapcsolatteremtés, szociális kompetenciák megfigyelése, tapasztalatgyűjtés, Szülői kérdőívek, Nevelői kérdőívek, Tulajdonságlisták a tehetségek feltárására, Tanulási motivációs kérdőívek,Tehetségtérképek,Önismereti tesztek,Elsajátítási motivációs tesztek,Tantárgyi- és tanulási képességeket vizsgáló feladatlapok, Kreativitás tesztek, Asszociáció, fantázia tesztek, Kreatív szerkesztés teszt…
f) Összegző vélemény – Javaslat a családban történő fejlesztéshez, Javaslat az iskolai fejlesztéshez
- Tehetségkutató versenyek, pályázatok: munkaterv szerint, versenyfeladatok összeállítása, Aranygála, Aranygála füzet, a tehetségek nyomon követése, pályamunkák bemutatása
- Tehetségszakkörök, műhelyek: összegyűjtése, megjelenítése, azonos területen dolgozó tehetségműhelyek nevelőinek tapasztalatcsere lehetőségek biztosítása
- Tapasztalatok átadása: jó gyakorlatok megjelentetése
- Szülők, pedagógusok tehetséggondozó munkájának segítése: Előadások, Szülők akadémiája, egyéni tanácsadás keretén belül
- Adatbank a tehetséggondozó munkához: mérőanyagok összeállítása diagnosztizáláshoz, iskolai megismerő munkához, tudáspróbákhoz
- Tanórai és tanórán kívüli fejlesztés: „Tehetségcsokor” – egyéni fejlesztési tervek, tanórai differenciálás, szakköri lehetőségek, szakköri munkák bemutatása.
|